December 2010 Nr 5

Vad är liv

Vad är liv? Svaren ges i 17 illustrerade kapitel

Titel: Vad är liv – i kosmos, i cellen, i människan?
Författare: Ingemar Ernberg, Clas Blomberg, Steven Jörsäter, Anders Wennborg, Peter Århem, Per-Erik Malmnäs, Erik Aurell, Joakim Cöster
Förlag: Karolinska Institutet University Press
Alltsedan den första beskrivningen av cellens ämnesomsättning och kartläggningen av DNA:s struktur i början av 1950-talet, har kunskaperna inom biologi genomgått en revolutionerande utveckling. Boken "Vad är liv – i kosmos, i cellen, i människan?" beskriver uppkomsten och utvecklingen av levande organismer och varelser på jorden i enlighet med dagsaktuella teorier. Frågorna besvaras i 17 pedagogiskt väl sammanhållna kapitel. Författarna är alla forskare, med sinsemellan kompletterande kompetenser, alltifrån filosofi och fysik till medicin.

Utifrån förutsättningarna (frågans komplexitet) och ett omfång på 200 sidor gör författarna ett mycket gott arbete med att på ett enkelt och koncentrerat sätt förklara vad som är känt idag och var morgondagens forskningsutmaningar kan tänkas ligga. För den som snabbt vill uppdatera sig inom ett av vetenskapens hetaste forskningsområden är därför boken en välsignelse. Vad som saknas för att nå en bredare läsekrets är dock omfång. De blott 200 sidorna med förtydligande illustrationer framtvingar oerhört koncentrerade beskrivningar med relativt få exempel. En "julklappsutgåva" med 450 sidor, fler illustrationer och fler exempel och förklaringar samt glossigt omslag skulle säkert sälja bra. Recensenten kommer dock att hålla hårt i sitt eget exemplar tills något sådant blir verklighet.

Betyg: 4 Tentakler