Sommar 2010 Nr 3

Darwin och vår herre

Visar att utvecklingsläran har triumferat. (Foto: Cordia)

Titel: Darwin och Vår Herre: En festskrift
Redaktörer: Helle Klein och Stefan Edman
Förlag: Cordia
Den här boken är en essäsamling utgiven 2009 med anledning av att det då var 150 år sedan Charles Darwin till sist bestämde sig för att låta trycka sitt utmanande arbete Om arternas uppkomst. Boken har getts en titel som med en lekfull hänsyftning på Hjalmar Bergman (Farmor och Vår Herre) mycket väl fångar vad flertalet av de här essäerna kretsar kring: förhållandet mellan utvecklingsläran och religionen.

Försöker få ihop Gud och Darwin

Författarna gör aktningsvärda och stundtals påfallande sökta försök att få ihop Gud och Darwin. Medan biologen Stefan Edman nöjer sig med att framhålla Darwin som agnostiker, ger sig astronomen Bengt Gustafsson i kast med att försöka lösa theodicéproblemet åt Gud, typ så här: hur skulle vi få syn på kärleken om inte ondskan funnes! Samtidigt anser han att utvecklingsläran med dess detronisering av människan har bidragit till att öka hennes ansvar i världen. Förre ärkebiskopen K G Hammar brottas också med frågan. Han kommer fram till att Gud måste förknippas med det vi vet, istället för att användas som restpost för det vi inte vet, för han inser att Herrens roll annars stadigt skulle bli mindre och mindre. Prästen och fysikern Sara Blom ser ingen grundläggande konflikt mellan evolution och kristen tro, men måste frita Bibeln från dess sanningsanspråk för att få det att gå ihop.

Så här går det på med ett ihärdigt krånglande för att två i grunden oförenliga världsbilder ska förenas. Om det visar någonting så är det just att Darwins utvecklingslära har triumferat fullständigt.

Svarslös på ett övertygande sätt

Alla essäer har inte Gud och Darwin som tema. Författaren och filosofen Thomas Anderberg har skrivit en essä om Darwins ideologi utan referenser till diskussionen om Gud, där han istället, enligt min mening alltför lättvindigt, försöker frita Darwin från de rasistiska tankefigurer som tillskrivits honom. Men den i min mening bästa essän har skrivits av hjärnforskaren Peter Århem, och den handlar varken om Gud eller rasismen. Den är istället ett försök att svara på frågan vad det kan vara i vår hjärna som kan förklara varför människan är så överlägsen de andra djuren. Århem har inget svar på frågan, men han är svarslös på ett mycket intelligent och övertygande sätt.

Trots eller kanske tack vare de ställvis skruvade försöken att harmoniera Darwin med Gud är boken klart läsvärd.

Betyg: 4 Tentakler

Recensent: Arne Jarrick