Vetenskapsrådet
"Att stjäla ideér från en person är fel, att stjäla ideér från många är forskning "
- Marye Tharp
Det här är tidningen Tentakels arkiverade webbsidor. Tidningen lades ned 2011.
Sommar 2010 Nr 3

<span class="bldtextfoto">Foto: </span>

Hur ska vi få Bo, 53, intresserad av naturvetenskap och teknik?

Anne-Sofie Mårtensson menar att problemet är samhällets ointresse, inte ungdomarnas.

Anne-Sofie Mårtensson menar att problemet är samhällets ointresse, inte ungdomarnas.

DEBATT
Nu har staten genom Teknikdelegationenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster satsat på att utreda hur vi ska få barn och ungdomar intresserade av naturvetenskap och teknik. Men det bakomliggande problemet är mycket större. Problemet är att vi har ett helt samhälle som är ointresserat av naturvetenskap och teknik. Ointresserat, avståndstagande och högst ovilligt att släppa in några naturvetare eller ingenjörer i vardagsrummet. En märklig paradox i ett samhälle som är totalt beroende av naturvetenskapliga och tekniska kunskaper för att fungera.

Barn har ett medfött intresse för naturvetenskap. Vi föds alla nyfikna, frågvisa och med en drivkraft att försöka begripa hur världen omkring oss är beskaffad. Om omgivningen stimulerar detta intresse kan barnet livet igenom behålla en längtan efter att undersöka, att hitta mönster och samband, och att fundera ut nya lösningar på gamla och nya problem. Det finns många och goda exempel på hur denna stimulans kan se ut, se till exempel Teknikdelegationens rapport Vändpunkt Sverige – ett ökat intresse för matematik, naturvetenskap och IKTlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
 

Ingen rikskänd fysiker

Så om samhällets ambition är att få fler ungdomar att vilja välja ett yrkesliv med naturvetenskap eller teknik som bas är inte problemet att vi inte vet hur vi ska göra, utan att vi inte gör det. Eller rättare sagt, att vi gör det som undantag, och inte som regel. För i barns, ungdomars och vuxnas vardag är det sällsynt med naturvetenskap, och dess utövare är anonyma och ansiktslösa. Jag vill påstå att det inte finns en enda nu levande rikskänd matematiker, fysiker eller kemist! Teknik och biologi klarar sig något bättre för här har vi Bosse Bildoktorn och Dr Åsa.

Låt mig förtydliga med tre exempel på vad jag menar: De ungdomar som ägnar fritiden åt fotbollsspelande får i varje dagstidning bekräftelse på att fotboll är en högst väsentlig del av tillvaron, och tv-tablåerna visar dagligen matcher på toppnivå som analyseras med hjälp av avancerad grafik. Varför finns det inte plats för en kemins Glenn Strömberg som på motsvarande sätt får göra naturvetenskap begriplig?
 

Träffar musiker

I kommunala musikskolan möter barn som vill utveckla sitt musikintresse varje vecka en professionell musiker. En levande person som kan visa barnet vilka ljuva toner som kan uppstå efter dagligt, tidskrävande övande. Däremot ligger den egna ämneskunskapen hos de vuxna som till vardags har till uppgift att möta barns intresse för naturvetenskap och teknik alltför ofta på en nivå som närmast motsvarar blockflöjtens tretonsövningar. I den nya lärarutbildningen krävs tre terminers ämnesstudier på högskolenivå för att bli behörig att undervisa på högstadiet i svenska, samhällskunskap och musik. För övriga ämnen räcker det med en och en halv termins studier...
 
I vintras upprördes kultursidesredaktörer och ledarskribenter (med rätta) när antiken höll på att raderas ut från skolans historieämne. Däremot har ingen redaktör tyckt det varit värt att skriva om att Skolverket föreslagit att trigonometriska funktioner inte längre ska vara ett obligatoriskt moment på gymnasiets naturvetenskapsprogram. Det saknar tydligen allmänt intresse fastän vi har vinterns kapsejsande tak i färskt minne. Och när riksdagen förra året beslöt att minska mängden matematik på naturvetenskapsprogrammet från 350 till 300 p fanns det ingen riksdagsman som opponerade sig. Det fanns förmodligen ingen som noterat förändringen.

Jag har inget svar på hur vi ska få Bo, 53, och övriga samhället intresserade av att släppa in naturvetenskap och teknikkunnande i sina vardagsrum. Men jag tror det är högst väsentligt att vi ställer oss den frågan.

Fotnot: Läs Teknikdelegationen går på breddenöppnas i nytt fönster. Se även 5 rösteröppnas i nytt fönster.

Anne-Sofie Mårtensson
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, Högskolan i Borås

Datum: 2010-05-30
Skriv ut

Kommentarer

Kommentarsfunktionen är avstängd.
Välkommen tillbaka med dina kommentarer i den nya webbtidningen Curie från Vetenskapsrådet som lanserades 2012.
Ansvarig utgivare: Tomas Nilsson. Redaktör: Eva Barkeman.
Allt material på www.tentakel.vr.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna artiklar men ange alltid källa.