Februari 2009 Nr 1

Darwins idé

<span class="bldtextfoto">Foto: Sympoision</span>Ulfstrand berättar fascinerande om hur Charles Darwin utvecklade sin evolutionsteori.

Titel: Darwins idé. Den bästa idé någon någonsin haft och hur den fungerar idag.
Författare: Staffan Ulfstrand
Förlag: Östlings Bokförlag Symposium AB 2008
Staffan Ulfstrand, professor emeritus i zooekologi, har skrivit boken Darwins idé, som utgivits lagom till dubbeljubileet – i år är det 150 år sedan Darwins bok Arternas uppkomst gavs ut och det är 200 år sedan han föddes. Staffan Ulfstrands vetenskapliga huvudintresse är evolutionär beteendeekologi och att han brinner för sitt ämne går inte att ta miste på. Boken är en fantastisk guide till arternas utveckling med ett stort urval av exempel på arters olika lösningar på överlevnad och fortplantning, väl illustrerade med en varierande blandning av bilder och fotografier.

Boken börjar med en historisk tillbakablick över var vetenskapen stod när Darwin började sin forskning och ger en god inblick i hur Darwin kom fram till sin teori. I ett kapitel, som är hämtat från en biografi utgiven av Darwins sondotter, beskriver Darwin själv sitt liv och sitt arbete, vilket ger en extra krydda åt berättelsen om honom. Här förklarar han också varför Galapagosöarna var en så bra plats för att studera evolutionen.

Hur forskningen har fortsatt efter Darwin och om den moderna evolutionsbiologiska forskningen berättar sedan Ulfstrand på ett fascinerande sätt med mängder av exempel på livsformer, som både väcker glädje och avsmak. Varför finns det till exempel arter som dödar sina egna ungar och hur kan man vara så uppoffrande att man låter sina egna ungar äta upp en när man fött dem? Och hur kan detta gynna utvecklingen av den egna arten? Boken avslutas med primaternas och människans utveckling. Jag kan varmt rekommendera boken och ger den en 5:a i betyg.

Betyg: 5 Tentakler

Fotnot: Se Staffan Ulfstrand själv berätta om bokenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.