Juni 2008 Nr 5

Den bästa av världar

<span class="bldtextfoto">Foto: Albert Bonniers förlag</span>Medryckande – men lite vag, tycker recensenten.

Titel: Den bästa av världar
Författare: Ulf Danielsson
Förlag: Albert Bonniers, 2008
Fysikern Ulf Danielsson skriver i sin senaste bok “Den bästa av världar" om frågor som universums uppkomst, vad det innebär att något är vackert, varför det uppstår stora katastrofer och huruvida framtiden redan existerar. Är allt en slump eller finns det en mening bakom allt?

Tron på en allsmäktig skapare var naturlig för många vetenskapsmän fram till och med de omvälvningar som skedde med till exempel evolutionsteorin, kvantmekaniken och relativitetsteorin. En del fysiker försöker idag genom strängteorin samla alla naturlagar till en ny idé om hur universum ser ut. Danielsson är en av dem. Andra har även försiktigt närmat sig religionens värld, något som däremot vore svårtänkbart inom biologin där man med hjälp av Darwins teori om det naturliga urvalet “löst sin skapelsegåta". Som Danielsson skriver: “De (biologerna) vet hur det mångskiftande livet på jorden utvecklats, medan fysikerna fortfarande funderar över varför universum ser ut som det gör."

Ulf Danielssons tidigare bok “Stjärnor och äpplen som faller" från 2003 är en mycket läsvärd och poetisk betraktelse över vetenskapshistorien. Klar och koncis. En modern klassiker inom svensk populärvetenskap. Därför hade jag högt ställda förväntningar inför “Den bästa av världar". Jag känner mig dock ganska besviken efter läsningen av denna bok. Danielsson skriver bra och medryckande men han är lite för vag och opreciserad den här gången. Intressanta ämnen berörs men min känsla blir oftast att författaren hastar vidare innan man fått verklig insyn. Som till exempel i följande stycke:

"Det enda riktigt underliga är frågan varför vårt universum domineras av just materia och inte antimateria... Eventuellt har det någonting att göra med de små skillnader i naturlagarna mellan materia och antimateria som trots allt finns, och förmodligen med förhållandena i det riktigt tidiga universum. Och kanske är det i mycket ett verk av slumpen."

Detta ämne vore värt en bok i sig.

Betyg: 3 (av 5) Tentakler

Recensent: Johan Lindgren