Ovanliga möten med vanliga fågla

r

<span class="bldtextfoto">Foto: Ellerström</span>Lynn Haupt visar på samklangen med djur och natur.

Titel: Ovanliga möten med vanliga fåglar
Författare: Lyanda Lynn Haupt, Översättning: Lennart Nilsson
Förlag: Ellerströms 2008, 150 sidor plus 16 akvareller
Den amerikanske biologen och ornitologen Lyanda Lynn Haupt bor i ett hus i Seattles utkanter. Med sin nyfödda dotter Claire börjar hon skåda fåglar nära hemmet, inte för att dottern skall bli fågelskådare utan för att “fåglar öppnar ett fönster till en annan värld, om man bara ger dem en chans. De avslöjar hemligheter och ett annat sätt att se."  I trädgården kan de se allt från guldspettar till stellerskrikor och vandringstrastar, exotiska arter för oss svenskar.

Shakespeares fåglar i USA

Lynn Haupt skriver bland annat om det bisarra initiativet som togs under 1800-talet att införa samtliga fåglar ur Shakespeares verk till USA, däribland staren. Idag räknar man med att det finns 200 miljoner starar i Nordamerika. På vissa håll upplevs de som verkliga plågoris. Men staren är charmig. Den kan lära sig att härma allt från mobiltelefoner till sångfåglar som beigekindad skogstrast. Mozart lär ha haft en som han var mycket förtjust i.

Författaren vill förmedla mer än bara ett intresse för att kryssa nya arter, närmare bestämt en känsla av betydelsen att leva i samklang med djuren och naturen omkring oss. När hon vid ett tillfälle fick se en fjälluggla genom sin tubkikare steg en man ur en bil med en dekal för National Rifle Association och bad att få titta i kikaren: “Hej, du vackra fjälluggla, viskade han för sig själv". Fågelskådning förbrödrar.

Fågelförlag

Ellerströms förlag har de senaste åren kommit att framstå som ett av de främsta förlagen i Sverige för utgivning av böcker om fåglar. Man kan här nämna till exempel Kenn Kaufmans “Kingbird Highway", en “On the Road" för fågelskådare, Lennart Nilssons “Orre, trast och trana", som behandlar fågelnamnens ursprung och betydelse, samt Mark Cockers “Skådare", en härlig samling anekdoter och berättelser om fågelskådning i Storbritannien. Och nu då även Lyanda Lynn Haupts “Ovanliga möten med vanliga fåglar".

Jag tycker den här boken är rolig, rörande, välskriven och lärorik. Boken är dessutom försedd med skickligt utförda illustrationer i akvarellform av Peter Nilsson.

Betyg: 4 (av 5) Tentakler

Recensent: Johan Lindgren