Vetenskapsrådet
"Man ska vara på sin vakt mot ingenjörer: De börjar med en symaskin och slutar med en atombomb."
- Marcel Pagnol
Det här är tidningen Tentakels arkiverade webbsidor. Tidningen lades ned 2011.
April 2008 Nr 3

Svalbard sänder reklam till utomjordingar

<span class="bldtextfoto">Foto: EISCAT</span>Här på Svalbard finns radarn som ska sända reklamfilm för nachos ut i rymden.

<span class="bldtextfoto">Foto: Doritos</span>Här är tortilliachipsen som ska falla utomjordingarna på läppen.

Om 44 år nås Karlavagnen av världens första reklam – för tortillachips.
– Grejen är inte innehållet i sig, utan det faktum att vi sänder ut ett meddelande med bakomliggande intelligens, säger Tony van Eyken, chef för EISCAT som ska sända filmen.
Om 44 år nås planeterna kring stjärnan 47 Ursae Majoris i stjärnbilden Stora björnen av världens första reklam – för tortillachips.
– Grejen är inte innehållet i sig, utan det faktum att vi sänder ut ett meddelande med bakomliggande intelligens, säger Tony van Eyken, chef för EISCAT som ska sända filmen.

Bakgrunden är en förfrågan från Pepsis dotterbolag Doritos om att sända reklam för sina tortillachips. Tony van Eyken medger att reklamfilm normalt inte är deras affärsidé, men efter noga övervägande klubbade styrelsen för EISCAT igenom beslutet.
– Det är ett sätt att öka allmänhetens kunskap om rymdforskningscentret EISCAT, säger han.

I medierna

Och mycket riktigt skriver medierna (bland andra Telegraph, Daily Mail och Science Daily) om jippot. Doritos har nämligen utlyst en tävling i Storbritannien där allmänheten får spela in en 29 sekunder lång reklamfilm som ska marknadsföras till utomjordingar.
 
Den 12 juni sänder EISCAT ut det vinnande bidraget, i riktning mot Karlavagnen. I Stora björnen (där Karlavagnen ingår) finns stjärnan 47 Ursae Majoris som liknar vår egen sol och omges av ett par jordliknande planeter – som skulle kunna härbärgera liv.
 
Reklamfilmen sänds från EISCAT:s 500 MHz-radar på Svalbard, men det dröjer ett tag innan det kommer fram. 47 Ursae Majoris ligger 44 ljusår bort.
– Men signalerna kommer att fortsätta ut i rymden för evigt, tills de försvinner i den kosmiska bakgrundsstrålningen.

– Filmen kommer att sändas i form av ettor och nollor, exakt som den är konstruerad. De 29 sekunderna beräknas ta ungefär en timme att sända, beroende på hur många megabytes filmen är på.

Tidigare lyssnat på signaler

 

Tony van Eyken påpekar att vi hittills huvudsakligen lyssnat efter utomjordiska signaler, men inte sänt egna.
I filmen Contact, med Jodie Foster, upptäcks utomjordiska signaler med våra egna tidiga tv-sändningar inbakade.
– Ungefär så skulle det kunna vara. Poängen är inte vad som sänds, utan att meddelandet visar en bakomliggande intelligens, menar han.

Tror du inte utomjordingarna gillar tortillachips?
– Haha, jag vet inte om det finns några utomjordingar, men det vore trevligt om de fanns.... Troligen har de en helt annan syn på saker och ting än vi.  Frågan om vi är ensamma i universum är stor – och svaret skulle förändra vår syn på oss själva!      
 
Eftersom EISCAT inte är en vinstdrivande organisation, betalar Pepsi samma timpris för att använda radarn som forskarna.
– Vi hoppas dock att Pepsi kommer att ge en donation till vår verksamhet, men vi säljer inte vår själ. Vi kommer att fortsätta dricka coca-cola ibland, haha.

 
Fotnot: Läs artikeln Radiofrekvenserna håller på att ta slutlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster i ett tidigare nummer av Tentakel.

Kommentarer

Kommentarsfunktionen är avstängd.
Välkommen tillbaka med dina kommentarer i den nya webbtidningen Curie från Vetenskapsrådet som lanserades 2012.
Ansvarig utgivare: Tomas Nilsson. Redaktör: Eva Barkeman.
Allt material på www.tentakel.vr.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna artiklar men ange alltid källa.